Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

object (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2015 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Object
Privacy beleving op het internet in Nederland
Authors: --- --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Delft TNO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit rapport bevat de bevindingen van een survey onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking over de beleving van privacy op het internet. Deze beleving hebben we onderzocht aan de hand van een zevental factoren: persoonskenmerken, ervaringen, feitelijk gedrag, context, technologie, invloed & controle en awareness. Een privacybeleving blijkt van meerdere factoren en partijen afhankelijk te zijn. Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse bevolking veel belang hecht aan privacy en de bescherming van persoonsgegevens: 82,5% van de respondenten vindt dit belangrijk. Er worden ook concrete acties ondernomen om persoonsgegevens te beschermen, zoals het installeren van beschermende software (88,5%) of het aanpassen van profielinstellingen (68,4%). Tevens zijn veel mensen terughoudend in het delen van gegevens als het doel of de noodzaak daarvan niet geheel duidelijk zijn (respectievelijk 38,6% en 29,5%). Opvallend is dat mensen die veel maatregelen hebben getroffen o m gegevens te beschermen, zoals beschermende software installeren, veel minder vaak navraag doen naar het verwerken van hun gegevens. De mogelijkheid tot controle en het gevoel van controle leiden dus tot meer vertrouwen in een zorgvuldige verwerking. Hoewel er actief wordt geprobeerd controle te houden over persoonsgegevens, zijn er veel situaties waar dat lastig of onmogelijk is. Bijvoorbeeld doordat consumenten niet kunnen zien wie hun gegevens verzamelen. Zo zijn er commerciële partijen die met tracking tools persoonsgegevens verzamelen zonder dat consumenten dit weten. De Nederlandse bevolking heeft dan ook een negatieve houding ten opzichte van dergelijke technologieën. Daarnaast heeft men weinig vertrouwen in een goede omgang met persoonsgegevens door commerciële partijen, zoals webwinkels, sociale netwerksites, en ook goede doelenorganisaties (respectievelijk 58,4%, 74,8% en 50,5% heeft weinig tot zeer weinig vertrouwen). Overheidsorganisaties zoals de politie en de belas tingdiens Samenvatting 5 1 Inleiding 7 2 Methode 11 3 Theoretische achtergrond 13 4 Resultaten 21 5 Conclusie 45

Listing 1 - 1 of 1
Sort by